Plaats

In de marketingmix wordt gesproken over de 'P' van plaats, terwijl de 'D' van distributie of distributiebeleid beter zou passen.
Bij dit marketinginstrument draait namelijk alles om op het juiste moment afleveren van het product bij een klant.
Die klant kan de consument zijn, maar ook een groothandel of detailhandel. Dit worden distributiekanalen genoemd. Bij distributiebeleid wordt bijvoorbeeld nagedacht over productielocaties, opslag, logistiek, verkooplocaties en andere distributiekanalen.

Een onderneming kan zichzelf de volgende vragen stellen:

  1. Op welke locatie(s) produceren wij ons product?
  2. Langs welke distributiekanalen bieden wij ons product aan?
  3. Hoe distribueren wij ons product?
  4. Waar slaan wij onze producten op?
  5. Welke marktdekking streven wij na?
  6. Hoe richten wij onze logistiek in?
  7. Verkopen wij ons product direct of indirect?




Distributiebeleid van Coca-Cola:

Uitgangspunt: Coca-cola verkrijgbaar op iedere straathoek. Dit wil dan ook zeggen dat de 'P' Van plaats ( of distributie) een doorslaggevend element is in hun marketingmix.

Locatie: Overal waar mogelijk. Van supermarkt en café, tot pompstation en scholen.
Het product is van origine uit Amerika, maar wordt toch wereldwijd verkocht. Dit komt omdat er wereldwijd Coca Cola fabrieken zijn.
De Geconcentreerde siroop wordt geëxporteerd. Eenmaal aangekomen in de landen wordt het product afgewerkt en in verschillende distributiekanalen aangeboden.
Logistiek: Import van halffabricaat tot verspreiding van het eindproduct in verschillende landen.
Coca cola verkoopt zijn producten niet zelf aan de consument, deze worden steeds aangeboden via groothandels en detailhandels.
Distributiekanalen: aan groothandel en detailhandel
Een ander belangrijk kanaal is het exclusieve contract dat Coca Cola heeft met McDonalds.
McDonalds verkoopt wereldwijd alleen maar producten die van Coca Cola zijn. 
Marktdekking: waar mogelijk exclusieve contracten voor een zo groot mogelijke dekking.

Marktdekking:
"Dit houdt in dat een bedrijf bij de P van plaats nadenkt over het marktaandeel ten opzichte van zijn concurrent. "