Voor de lesgever

Situering in het leerplan

Leerplan secundair onderwijs TSO, Bedrijfseconomie Handel, 2de graad, VVKSO, D/2005/0279/014

Leerplandoelstellingen

Deel 4 - Verkopen moet je leren
  • Doelstelling 2: De Basispijlers van marketing noemen
  • Leerinhoud: De marketingmix ( Product, prijs, plaats en promotie)

Didactische principes 

Acitviteitsprincipe &  Aanschouwelijkheidsprincipe:
Buiten het feit dat de leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor het deelnemen aan hun eigen leerproces, worden zij ook gestimuleerd om actief mee te denken en mee te werken.
Voor de leerlingen is het waardevol om ze het geleerde zintuiglijk te laten waarnemen. Op de klassite wordt dit door filmpjes en afbeeldingen ondersteund.

Herhalingsprincipe:

De klassite is een ondersteuning van de leerstof die ze zullen verwerven doorheen het schooljaar in de klas. Op zich is de klassite herhaling op de les. De leerstof wordt voldoende herhaald om een goed resultaat bij de leerlingen te bereiken.

Motivatieprincipe ( belangstellingsprincipe)

De leerlingen motiveren gaat het leerproces versterken. De klassite zal de leerlingen extrinsiek motiveren. Met behulp van de klassite wordt geprobeerd om de interesse van de leerlingen te verhogen, zodat zij actief gaan meewerken. De klassite sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Daarom ook het gebruik van Coca Cola doorheen de klassite.

Differentiatieprincipe

De klassite zorgt ervoor dat de leerlingen zowel de leerstof als de oefeningen op eigen tempo kan doorlopen. De oefeningen kunnen ten alle tijden opnieuw gemaakt worden, het geeft minder sterke leerlingen de kans op meerdere keren te proberen.

Elementen verwerkt in de klassite

Op elke pagina wordt gewerkt met passende illustraties, dit om het visueel aantrekkelijker te maken. De illustraties sluiten telkens aan bij het hoofdstuk.

Er werd gebruik gemaakt van verschillende filmpjes. In het totaal vind je 3 filmpjes doorheen de klassite. Een filmpje op de pagina ‘ product’ en nog eens 2 filmpjes op de pagina ‘ Promotie’.
De filmpjes werden gebruikt ter verduidelijking en ook wel deels ter verwerking van de leerstof. De filmpjes maken de theorie ‘aanschouwelijk’, zo blijft dit ook beter hangen in het geheugen van de leerlingen.

Om de leerstof te verwerken werd gebruik gemaakt van Educaplay. Educaplay werd gebruikt op de pagina ‘oefeningen’. Op deze pagina vind je 2 oefeningen die gemaakt zijn met educaplay. Een quiz en combinatiespelletje. De oefeningen zijn telkens een combinatie van de verschillende hoofdstukken. De quiz is er om de kennis van de leerlingen te testen. Hierbij kunnen zij ook ‘vrij’ antwoorden omdat er steeds meerdere antwoorden mogelijk zijn. Het combinatiespelletje is qua niveau iets gemakkelijker en is een opwarming.

Leerlingencursus: bij het hoofdstuk ‘wat is marketing’ werd de leerlingencursus van in de klas ingevoegd. Dit omdat de leerstof zichtbaar is voor de leerlingen en zij ook notities hebben om later op terug te vallen. Dit helpt leerlingen om de leerstof nog eens te herhalen. In de leerlingencursus zit ook een oefening verwerkt die zij eventueel zelfstandig kunnen oplossen.

Toelichting didactische inzetten klassite in de klas

De klassite ‘ zo leer je economie en handel’ wordt ingezet voor alle leerlingen van het 4de Tso Handel. Het is een middel om de leerlingen zelfstandig wegwijs te maken in de theorie omtrent de marketingmix. De leerling krijgt hier de mogelijk om de leerstof zelfstandig en op eigen tempo te gaan verwerken en verwerven. De klassite is zo opgebouwd dat zowel de verwervingsfase als verwerkingsfase aan bod komen door de theorie te ondersteunen met filmpjes, illustraties, oefeningen en ander didactische materiaal.

De klassite behandelt alle hoofdstukken van de marketingmix. De hoofdstukken zullen ook in de les aan bod komen. De klassite is een ondersteuning van de lessen.

De leerlingen kunnen op zelfstandige wijze de oefeningen thuis maken en de klassite doorlopen.
De leerlingen worden ook warm gemaakt doorheen de lessen om gebruik te maken van de klassite, dit door verschillende verwijzingen naar de klassite te gebruiken doorheen de lessen.
Wanneer de leerlingen vragen heeft omtrent de klassite mogen zij dit gedurende de les ook steeds vragen. De vragen zijn ook voor andere leerlingen een hulp.

Tijdens de eerste les wordt de klassite voorgesteld aan de leerlingen, zij krijgen een korte rondleiding op de klassite. De klassite zal gedurende het gehele schooljaar openbaar staan voor de leerlingen. Dit omdat zij dan steeds iets hebben om op terug te vallen. De klassite is een meerwaarde bij het studeren van hun examen. Zo weten zij wat er van hen verwacht wordt, en weten zij ook wat wel en niet te studeren. Alle extra informatie in het handboek die niet in de blog verwerkt staat moeten zij ook niet studeren voor het examen.

De opdrachten zijn geen verplichting voor de leerlingen. Zij kunnen dit maken om hun kennis te testen. De leerkracht heeft via de opdrachten een ‘overzicht’ over welke leerlingen de leerstof beheersen en waar er zich eventuele problemen kunnen voordoen. Zo kan er in latere lessen extra aandacht besteed worden aan aspecten die de leerlingen nog niet zo goed beheersen.

ICT-diamant

Doorheen bovenstaande uitleg is duidelijk geworden dat de klassite past binnen in de ICT-diamant.
Het ICT diamant bestaat uit 3 grote kaders namelijk:

  • Leerprocesgerichte competenties
  • Instrumentele vaardigheden
  • Sociaal-ethische competenties

De klassite past in de verschillende kaders. Leerprocesgericht is het doel van de klassite om informatie voor te stellen, die gaan de leerlingen zelfstandig gaan instuderen met behulp van verschillende ICT tools ( educaplay, filmpjes,...)
De ICT tools zorgen er uiteindelijk ook voor dat de leerlingen instrumentele vaardigheden zullen ontwikkelen omdat zij de verschillende applicaties en de klassite zelf moeten kunnen hanteren.
Met behulp van de leerkracht bij het opmaken van de klassite zullen de leerlingen sociaal-etische competenties ontwikkelen. Zij moeten de klassite adequaat en verantwoord gaan gebruiken om de leerelandopstelling te behalen.