Prijs

De prijs of het prijsbeleid is de tweede 'P' uit de marketingmix van McCarthy. Bij het prijsbeleid gaat het niet alleen over de verkoopprijs van een product. Er wordt ook nagedacht over de prijs in relatie tot de doelgroep.

Hogere prijzen betekent vaak een rijkere, maar kleinere doelgroep. Lagere prijzen betekent vaak een armere, maar grote doelgroep. Betaalmethodes, betaalvoorwaarden en kortingen vallen ook onder dit marketinginstrument.

Bij het vaststellen van de 'P' van prijs kunnen de volgende vragen worden gesteld:
  • Wat is het prijssegment waarin we willen zitten?
  • Wat is de prijs die we voor ons product vragen?
  • Doen we aan vaste of adviesprijzen?
  • Welke betaalmethodes zijn mogelijk, zoals contant, pin of factuur?
  • Welke betaalvoorwaarden zijn van toepassing, zoals termijn en vooraf of achteraf betalen?
  • Geven we kortingen aan klanten?
  • Doen we aan kwantumkorting?
  • Doen we aan actieprijzen?
Toepassing: Prijs Coca Cola

Wat is het prijssegment Coca Cola zitten?

De prijs die je voor een frisdrank betaalt, hangt af van waar je het koop. Doorgaans zal je in een café of bioscoopzaal meer betalen dan in een supermarkt. Maar over het algemeen werkt Coca Cola met vaste prijzen.

Prijssegment: vaste prijzen ( per land ). Het uitgangspunt is nog steeds dat de frisdrank bereikbaar moet zijn voor elk type klant.

Wat is de prijs die Coca Cola voor het product vraagt?

Het uitgangspunt van Coca Cola is nog steeds bereikbaar zijn voor elk type klant. Bijgevolg werd de prijs laag gehouden. Door een lage prijs te hanteren is Coca Cola erin geslaagd een grote groep mensen te bereiken. Geleidelijk aan heeft Coca Cola zijn prijzen verhoogd. Dit omdat er steeds meer consumenten bijkwamen. Het laag houden van de prijs en geleidelijk aan verhogen wordt ook wel de penetratiestrategie genoemd.

Prijsstelling: Eerst een lage prijs. Later werd de prijs geleidelijk aan verhoogd om de status als A-merk te verkrijgen. ( = Penetratiestrategie)

Geeft Coca Cola kortingen aan klanten?

Kortingen en acties: deze kortingen zijn alleen gericht op speciale gebeurtenissen en hebben als doel om een tijdelijke verkoopimpuls te stimuleren.

Doen ze aan kwatumkorting?

Bundels: Supermarkten en horecazaken krijgen kwantumkortingen aangeboden. Hoeveel is niet bekend.
·