Product

Bij de "P' van product of productbeleid draait het allemaal om het goed of de dienst die de behoefte van de klant vervult.
Het gaat daarbij niet alleen om het product zelf maar ook over de eigenschappen van het product.
Denk hierbij aan de merknaam, verpakking, het imago en de service. 
Hierbij kunnen de volgende vragen gesteld worden:
  • Wat is de functie van het product?
  • Wat zijn de eigenschappen van het product?
  • Aan welke kwaliteitseisen moet het product voldoen?
  • Welke merknaam geven we aan het product?
  • Wat is een passende vormgeving en kleur?
  • Wat is het gewenste imago?
  • Bieden we het product in verschillende varianten aan?
  • Welk niveau van gebruiksgemak bieden we aan?
  • Leveren we accessoires bij het product?
  • Welke service en garantie leveren we bij het product?

Toepassing: het product Coca Cola

Alvorens de antwoorden te lezen kan je zelf als eens de eerste P ( Product) invullen aan de hand van volgend filmpje.

Denk hierbij aan volgende elementen:

  • Wat is de functie van het product?
  • Aan welke kwaliteitseisen moet het product voldoen?
  • Welke merknaam geven we aan het product?
  • Wat is een passende vormgeving en kleur?

Opmerking: het is geen verreiste om alle bovenstaande vragen te beantwoorden om een goede marketingmix samen te stellen. In sommige gevallen kan je enkele vragen niet beantwoorden, denk bijvboorbeeld bij Coca Cola aan service en garantie. Coca Cola is een verbruikgsgoed. Bij het merk Apple zal service en garantie centraal staan.



Antwoorden:

Wat is de functie van het product?

Coca Cola werd bedacht als een alcoholische drank. Maar als gevolg van een alcoholverbod in 1886 werd de uitvinder noodgedwongen om er een niet alcoholisch drankje van te maken.

Functie: coca cola is een zoete verfrissende non-alcoholische drank.

Aan welke kwaliteiten moet het product voldoen?

Door het harde werk wist de uitvinder een siroop te ontwikkelen van een constante kwaliteit en smaak. Tot op de dag van vandaag is de siroop nog steeds het geheime recept van Coca-Cola.

Kwaliteit: constante kwaliteit en smaakgarantie

Welke merknaam geven we aan het product?

De merknaam werd bedacht door de accountant van de uitvinder. De merknaam is een alliteratie die een link legt met de tweede ingrediënten. De 'Coca'-bladeren in combinatie met het woord 'Cola' van de kolanoot.

Merknaam: wereldwijd een goed klinkende en gemakkelijke naam. De naam ligt prettig in het gehoord.

Wat is een passende vorm en/of kleur voor het product?

Het logo van Coca Cola is zo goed als herkenbaar voor iedereen door de sierlijke letters en de kleuren rood en wit. Het logo van Coca Cola is niet het enige die herkenbaar is. Het flesje is door zijn unieke contouren ook herkenbaar.


Vormgeving en kleur: vernieuwend logo en herkenbaar flesje

De kwaliteit, naam, vormgeving en het logo zijn allemaal kenmerken van de eerste 'P' uit de marketingmix.
Hoewel in 1886 nog niemand van McCarthy zijn theorie had gehoord, begrepen Pemberton
( uitvinder Coca Cola en zijn accountant al welke basisvoorwaarden belangrijk waren om succesvol te worden.