Marketingmix.. Wat is het?

Ontstaan

Omstreeks 1960 bedacht Edmund Jerome McCarthy, hoogleraar in de marketing de marketingmix.
Hij veronderstelde dat bedrijven over 4 dingen moeten denken als ze succesvol een product willen verkopen, namelijk:


  1. Het product zelf
  2. De prijs van het product
  3. De promotie van het product
  4. De plaats waar het product te koop moet zijn

Dit zijn de 4 marketinginstrumenten, die al snel bekend stonden als de 4 P's.

McCarthy veronderstelde dat een bedrijf naar een ideale mix tussen de 4 P's moest zoeken om  tot een succesvol marketingplan te komen.

Tot de marketingmix behoort het zoeken naar de 'perfecte' combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken om haar marketingstrategie aan te vullen.
Om de marketingmix een juiste invulling te geven moet elk afzonderlijk instrument ( prijs, product, plaats en promotie) en hun onderlinge wisselwerkingen onder de loep genomen worden.
De juiste invulling is onder meer afhankelijk van de doelstellingen, markt, doelgroep en concurrentie van het bedrijf.





Definitie

De marketingmix:


" De strategische combinatie van, en onderlinge samenhang tussen, instrumenten die een bedrijf ter beschikking heeft om hun doelgroep(en) te benaderen en te bewerken. Het doel van de marketinginstrumenten is om een een positie op de markt te verwerven of om de concurrentiepositie van een onderneming te vergroten."

Leerlingencursus

Voor wie het wenst vind je hier de leerlingencursus die gemaakt is bij de theorie omtrent de marketingmix. De oefeningen verwerkt in de leerlingencursus komen deels aan bod op de blog. De overige oefeningen kan je altijd zelfstandig maken en aan mij bezorger ter verbetering. ( Dit is niet verplicht!).