Promotie

In de marketingmix wordt ruim aandacht besteed aan alle vormen van promotie. Vaak wordt dit ook het promotiebeleid van een onderneming genoemd.
De inrichting van het sales team, merchandise, reclame, public relations, interactie met de klant, sponsering en samenwerking met andere bedrijven zijn voorbeelden van het bouwen aan meer merkbekendheid.

Alles bij promotie is gericht op het bekend maken en houden van een product ten behoeve van een grotere afzet. Ondernemers stellen zichzelf de volgende vragen bij de 'P' van promotie:

  • Op welke manier maken we reclame?
  • Waar maken we reclame?
  • Hoe richten we onze verkoopsorganisatie in?
  • Welke opdracht geven we ons verkoopteam mee?
  • Op welke manier werken we aan onze PR?
  • Delen of verkopen we goodies, samples en merchandise?
  • Welke goodies, samples en merchandise bieden we aan?
  • Is het verstandig om samen te werken met bepaalde mensen of organisaties?
De mogelijkheden bij promotie zijn eindeloos. Of iemand nu folders uitdeelt in een winkelstraat of een vertegenwoordiger die prooefproducten meegeeft aan zijn afnemers.

Coca-Cola heeft een tal van goede voorbeelden wat betreft de promotiestrategie.
Hieronder vind je 2 filmpjes die je ongetwijfeld kent

  • Share a Coke Campaign

Coca-cola heeft op een unieke manier reclame gemaakt. Wereldwijd kochten mensen de gepersonaliseerde flesjes. Ook de mensen die nog nooit cola dronken hebben de flesjes aangekocht.
Enkele feiten over de geslaagde promotiestrategie van coca-cola:
  • Wereldwijd meer dan 1000 namen op de flesjes. Een tijdje later kon je ook zelf je flesjes online bestellen omdat niet alle namen in de winkel terug te vinden waren.
  • 998 miljoen mensen hebben actief getwittert over de campagne.
  • Er was een share a coke tour op verschillende plaatsen. ( Bioscoop, winkels, supermarkten,..)
    De tour was op 65 verschillende plaatsen.
  • 235 000 tweets gevolgd door de hashtag #ShareaCoke
  • Later zijn er meer dan 150 miljoen gepersonaliseerde flesjes verkocht 
  • 730 000 gepersonaliseerde glazen flesjes verkocht via de webwinkel

Niet alleen is coca-cola erin geslaagd om zijn promotiestunt een gigantisch succes te maken, ook heeft deze promotiestrategie ervoor gezorgd dat coca-cola zijn inkomsten hier een boost kregen.
  • 100 jaar kussen Coca-Cola